Maria Montessori módszereinek és alapelveinek fontos elemeit építettük be óvodánk pedagógiai szemléletébe. Ezekkel a módszerekkel folyamatosan gazdagítjuk
az óvodánkba járó gyermekek személyiségfejlődését, érzelemvilágát, tudását, belső képalkotását, a világról való gondolkodásmódjukat, ismereteiket.
„Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!”
Csoportszobáinkat úgy alakítottuk ki, hogy ezek az eszközök a gyermekek számára könnyen elérhetőek és láthatóak legyenek nyitott polcrendszerünkön.
Igényes tároló tálkákból, kosarakból könnyen elvihetővé válik a játék az óvodásaink számára. Elősegítjük az önállóságot, a rendszeretet belsővé válásának
igényét. Óvodapedagógusainkkal az eszköz bemutatása után felkeltjük a gyermekekben az önálló alkotás iránti vágyat. Egyéni útmutatást adunk és segítséget
nyújtunk majd cselekedtetésre bíztatjuk a ránk bízott óvodásainkat. Személyre szabott, megerősítő, pozitív visszajelzést kapnak a játék befejeztével a gyermekek.
Óvodánk napirendjében kiemelten fontos a MONTESSORI CSENDKÖR. Mindez a gyakorlatban a következőképpen néz ki:
A pedagógus valamilyen jeladással (általában halk zene) jelzi, hogy csendjáték következik. Ezt követően meggyőződünk arról, hogy a gyermekek kényelmesen
helyezkedtek-e el. Ezután a csend megtartásáért példamutató magatartásunkkal jelzünk a csoportnak (halkan mozgunk, suttogva beszélünk), majd megmutatjuk
számukra az erre a célra használt Montessori szőnyegen a mozgásos tevékenységet. Különböző feladatokkal egészítjük ki a játékot (tárgyak felemelése, lerakása,
sorrendbe helyezése, kendők, kézbe fogható tárgyak használata). Az aktuális projekthez kapcsolódó tárgyakat építjük be a csendkör mozgásos tevékenységeibe.
A csend közös megélése alkalmas az önfegyelem, a szép és harmonikus, mozgáskoordináció, egyensúlyérzék fejlesztésére, közösségi magatartás kialakítására.
Célunk a folyamatos eszközállomány bővítése. Az óvodapedagógusok saját kezük által készítenek az adott projekthez kapcsolódóan Montessori fejlesztő eszközöket.
Gazdagítja óvodánk Montessori típusú játékait az Albertfalvi Don Bosco Katolikus Általános Iskola vezetősége és a Savio Alapítvány kuratóriuma.
Sikora Anita, Bágyi Eszter
Az önálló cselekvés leghatékonyabb segítői a Montessori eszközök, amelyek esztétikusak, lekötik a gyermek figyelmét, érdeklődését.
Óvodánkban megtalálhatóak:
A MINDENNAPI ÉLET GYAKORLATI TEENDŐIRE FELKÉSZÍTŐ ÉLET ESZKÖZEI